Op onze jenaplanschool laten wij ons inspireren en baseren we ons handelen op de basisprincipes, de essenties en de kernkwaliteiten zoals die beschreven zijn in het jenaplanconcept.
Maar wat is dat nu eigenlijk Jenaplan?
Maar wat is dat nu eigenlijk Jenaplan?
Het Jenaplan onderwijsconcept
De wereld om ons heen verandert voortdurend.
Het onderwijs op Het Mooiste Blauw sluit aan bij die veranderingen en bereidt kinderen zo goed mogelijk voor op hun toekomst. Zij moeten straks een weg vinden in de veelheid van mogelijkheden, keuzes maken, zichzelf ontplooien en een eigen, passende plek verwerven binnen de maatschappij. Ons onderwijsconcept heeft alle elementen in zich om de eigenheid van ieder kind centraal te stellen. De stamgroepleiders begeleiden en stimuleren de kinderen bij hun eigen leerproces en ontwikkeling. We geven het onderwijs aan de kinderen op onze school vorm rondom de begrippen: relatie, verbinding, betrokkenheid, welbevinden, betekenisvol, verwondering, talenten, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en samenwerking in een leerrijke omgeving. Klik hier voor de website van de Nederlandse Jenaplan Vereniging
|
|
Een goede basis
Wij bieden ieder kind de kans zijn of haar eigen talenten te ontdekken, te ontwikkelen en het stimuleren om grenzen te verkennen. We zetten het kind in zijn kracht, dat is waar Het Mooiste Blauw voor staat en voor gaat.
Jenaplanschool Het Mooiste Blauw is een algemeen toegankelijke school waar de eigenheid van ieder kind centraal staat. Een school waar kinderen zich thuis voelen, waar zij anderen kunnen ontmoeten en waar zij zichzelf ten volle kunnen ontplooien. |
Op school ontmoeten mensen met verschillende achtergronden, ideeën en religies elkaar. Gelijkwaardigheid en respect voor elkaars waarden en opvattingen zijn binnen onze school begrippen die zorgen voor een verrijking van ons onderwijs. In een omgeving waarin het vanzelfsprekend is dat iedereen zichzelf mag zijn, groeien kinderen op tot volwassenen die later een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij waarin zij leven.
|
Relaties staan centraal
De relatie tot zichzelf
Kinderen leren kwaliteiten/uitdagingen te benoemen en in te zetten, zodanig dat zij zich competent kunnen voelen. Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor wat zij willen en moeten leren, wanneer zij uitleg nodig hebben en hoe zij een plan moeten maken.
Kinderen worden beoordeeld op de eigen vooruitgang in ontwikkeling.
Kinderen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in gesprek te gaan.
|
De relatie tot de ander
Kinderen ontwikkelen zich in een leeftijdsheterogene stamgroep. De stamgroep wordt gevormd door kinderen met meerdere leeftijden. Kinderen leren samen te werken, hulp geven en ontvangen met andere kinderen en daarover te reflecteren.
Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen over het harmonieus samenleven in de stamgroep en school, opdat iedereen tot zijn recht komt en welbevinden kan ervaren.
|
De relatie tot de wereld
Kinderen leren dat wat ze doen er toe doet en leren in levensechte situaties. Kinderen leren zorg te dragen voor de omgeving.
Kinderen passen binnen wereldoriëntatie de inhoud van het schoolaanbod toe om de wereld te leren kennen.
Kinderen leren spelend, werkend, sprekend en vierend volgens een ritmisch dagplan.
Kinderen leren initiatieven te nemen vanuit hun eigen interesses en vragen.
|
Werken vanuit de jenaplanessenties
Naast het verkrijgen van een goede kennisbasis leren de kinderen op Het Mooiste Blauw meer.
De jenaplanessenties zijn de extra vaardigheden en gedragslijnen waaraan kinderen gedurende hun schoolloopbaan op onze jenaplanschool werken. Zij leveren een bijdrage aan het bevorderen van de ondernemende houding bij kinderen.
De jenaplanessenties zijn de extra vaardigheden en gedragslijnen waaraan kinderen gedurende hun schoolloopbaan op onze jenaplanschool werken. Zij leveren een bijdrage aan het bevorderen van de ondernemende houding bij kinderen.
Stamgroepindeling
Op Het Mooiste Blauw zitten de kinderen in gemengde stamgroepen. Dit betekent dat er meerdere leerjaren bij elkaar zitten. Ons uitgangspunt is dat we kinderen plaatsen in groepen met drie leeftijden bij elkaar als stamgroep.
Stamgroepen in de onderbouw met leeftijden van +/- 4/5/6 jaar (groep 0-1-2). Stamgroepen in de middenbouw met leeftijden van +/- 7/8/9 jaar (groep 3-4-5). Stamgroepen in de bovenbouw met leeftijden van +/- 10/11/12 jaar (groep 6-7-8). Binnen de vaste stamgroep vormen we tijdens bepaalde activiteiten belangstellingsgroepen, niveaugroepen of sociale groepen. Op deze manier kunnen kinderen in een groep veel van, met en aan elkaar leren. Bovendien kunnen we zo op een vanzelfsprekende manier rekening houden met verschillen tussen de kinderen onderling en leert het kind jongste (leerling), middelste (gezel) en oudste (meester) te zijn in deze stamgroep. |
In ons onderwijsprogramma streven wij naar een evenwichtige balans tussen gezamenlijke en individuele activiteiten. Tevens wordt in de eigen bouw veel groepsoverstijgend met elkaar samengewerkt en vinden er gezamenlijke activiteiten plaats waardoor we met alle bouwen schoolbreed samenwerken.
|
Leeromgeving
|
Één van de belangrijkste voorwaarden voor leren, is dat kinderen ook willen leren. Om hun nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen te stimuleren en te behouden, creëren wij een aantrekkelijke leeromgeving die de kinderen steeds opnieuw prikkelt en uitdaagt om op onderzoek uit te gaan. Om de kinderen op onze school goed voor te bereiden op hun toekomst bieden we ze leerstof aan die bij hen past, op een manier waarbij ze zo veel mogelijk leren. We stemmen ons onderwijs- en leerpakket af op die doelstelling en op de door de minister vastgestelde einddoelen van het basisonderwijs. We zoeken naar materialen en middelen om de mogelijkheden en talenten van onze kinderen optimaal te benutten. Dat betekent ook dat we programma’s op maat bieden als dat nodig of wenselijk is. |
Keuzes
We leren kinderen keuzes te maken en daarbij rekening te houden met allerlei positieve en negatieve zaken, met respect voor anderen. We leren ze zelfstandig en kritisch na te denken tijdens mening vormende gesprekken in de dagelijkse kring. Zelfstandig werken oefenen zij door gericht bezig te zijn met dag- en weektaken. Tijdens wereldoriëntatie, de expressievakken en de vieringen krijgen kinderen de kans hun zelfvertrouwen te versterken. Naargelang hun leeftijd en ontwikkelingsniveau leren we kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen werk en voor elkaar. Aan het begin van elk jaar maken we met elkaar samen een groepsmissie met daarbij passende afspraken. We bieden veel gelegenheid tot samenspel en samenwerking. We organiseren jaarlijks projecten (wereldoriëntatie) om met de kinderen actief te zoeken naar verschillen in onze maatschappij, zodat zij daar kennis van kunnen nemen en op grond daarvan een respectvolle houding ontwikkelen. Ze leren van de wereld om hen heen. |
|
“een schilder moet niet slaafs de werkelijkheid navolgen,
maar een palet scheppen en verschillende kleuren combineren
die uiteindelijk één geheel vormen.”