Op deze pagina geven wij je een kleine impressie van jenaplanschool Het Mooiste Blauw door het delen van verhalen, foto's en filmpjes. Op onze Facebook pagina vind je alle actuele activiteiten over ons jenaplanonderwijs.
Een inkijkje op Het Mooiste Blauw.
Artikel over Het Mooiste Blauw in Schooldomein
Een paar weken geleden hadden Frans Benjamins van architecten|en|en en Nanouk Teensma schoolleider van Het Mooiste Blauw een interview voor het blad Schooldomein.
Want Het Mooiste Blauw heeft een bijzonder schoolgebouw. Een ontwerp waar over nagedacht is en een inrichting die er ook niet zomaar is.
Het artikel geeft een mooie beschrijving van ons schoolgebouw waar we trots op zijn en waar we steeds meer kinderen uit Nuenen en omgeving blij maken met ons jenaplanonderwijs. Het artikel is deze maand te lezen in de december editie van Schooldomein en hieronder als pdf te lezen.
Want Het Mooiste Blauw heeft een bijzonder schoolgebouw. Een ontwerp waar over nagedacht is en een inrichting die er ook niet zomaar is.
Het artikel geeft een mooie beschrijving van ons schoolgebouw waar we trots op zijn en waar we steeds meer kinderen uit Nuenen en omgeving blij maken met ons jenaplanonderwijs. Het artikel is deze maand te lezen in de december editie van Schooldomein en hieronder als pdf te lezen.
Hoekenwerk op Het Mooiste Blauw
januari 2022 - Hoekenwerk wordt bij ons op school ingezet in de onder-, midden- en bovenbouw. In alle groepen leren de kinderen in hoeken om zelfstandig te werken, initiatief te nemen en probleemoplossend te denken. Ook biedt hoekenwerk kansen voor passend onderwijs en zo sluiten we weer beter aan op de leerbehoeften van onze kinderen. Kinderen krijgen kansen om elkaar te leren kennen op een andere manier en het is een mooie manier om verbinding met elkaar en met wereldoriëntatie te maken.
In de midden - en bovenbouw sluiten de activiteiten in de hoeken aan op de doelen waaraan de kinderen werken. Afgelopen weken zijn ze in de onder-, midden- en bovenbouw in het hoekenwerk aan de slag met het schoolthema 'De wereld rond'. Zo zijn er creatieve bouwwerken gemaakt, goedkope vakanties bedacht, innovatieve spellen bedacht, nieuwe werelden ontworpen, vuurtorens gemaakt, Mondriaan kunstwerken en 'echte' Delfts Blauwe tegeltjes en bordjes. |
|
Ons buitentheater
15 april 2021- Boer Mart en boer Willem, buren van elkaar, waren op onze school om een groot probleem met de kinderen te bespreken.
Nu de koeien in de lente weer naar buiten mogen, springen de koeien van boer Mart steeds over het hek naar de koeien van boer Willem.
Hoe houden we die koeien toch uit elkaar?
Met alle nieuwe woorden van het thema wisten de kinderen snel en spelenderwijs naar een oplossing te zoeken.
Een mooi stukje taalontwikkeling in het buitentheater in de tuin van onze school. Koeien weer thuis in hun eigen wei en iedereen weer blij.
Nu de koeien in de lente weer naar buiten mogen, springen de koeien van boer Mart steeds over het hek naar de koeien van boer Willem.
Hoe houden we die koeien toch uit elkaar?
Met alle nieuwe woorden van het thema wisten de kinderen snel en spelenderwijs naar een oplossing te zoeken.
Een mooi stukje taalontwikkeling in het buitentheater in de tuin van onze school. Koeien weer thuis in hun eigen wei en iedereen weer blij.
Maart roert zijn staart
Maartje Hermans , stamgroepleider van de Vuurvliegjes, schreef over "zomaar een dag" in de onderbouw op Het Mooiste Blauw.
Lees en geniet mee.
Het is maandagmorgen, de Vuurvliegjes zijn binnengedruppeld en we zitten met elkaar in de kring. Het is hét moment om de dag en de week door te nemen. Het vaste dagritme geeft een kleuter houvast en vertrouwen. En eerlijk… ook voor deze stamgroepleider is deze structuur heerlijk, een mooi moment om sfeer te proeven. Hoe gaat het met de kinderen, hoe is de sfeer in de groep, hoe was het met de kinderen in het weekend en wie wil er iets belangrijks inbrengen voordat de dag echt kan beginnen? De weekendkringen anno 2021 zijn dan wel niet zo spectaculair als voorgaande jaren en zijn vooral gevuld met ¨Ik mocht mee naar de Lidl, juf!¨, ¨We zijn bij opa en oma geweest” en ¨We gingen wandelen in het bos!¨. De kinderen hebben wel wat meer overzicht in hun jonge leventje en beleven wat ze doen misschien ook wel wat intenser.
Zo ook ons gesprek over het weer. We zingen het liedje over het weer en er wordt gelachen bij het laatste zinnetje ¨Valt er regen, valt er sneeuw, of valt er hagelslag...¨ Kleuters zijn net als mijn kleuters van 15 jaar geleden gewoon hetzelfde gebleven. En dit liedje mag dan al wat ouder zijn, het blijft leuk en het geeft een mooie aanleiding om even samen het weer door te nemen. Het maken van mooie zinnen oefenen we stiekem hier ook mee. We horen: ¨Ik denk dat er vandaag natte sneeuw kan gaan vallen¨, ¨Het wordt lekker weer¨ en sommige kinderen praten in losse woorden met ¨regenboog¨ of ¨regen¨. De tweedejaars helpen met het maken van volzinnen. Een jongen wil tijdens de werkles een regenboog maken voor op het themabord van de lente. Dit werkt aanstekelijk en een eerstejaars meisje wil dat graag ook doen. De eigen inbreng staat voorop en ze gaan zelf aan de slag. De stamgroepleider kijkt vanaf een afstandje en stuurt bij als ze dit nodig hebben. Het kleurpotlood wordt ingeruild voor vetkrijt en ze willen graag met ecoline. Het tafelzeil legt de stamgroepleider klaar en verder kunnen ze alles zelf. Tot het jampotje met ecoline dus omvalt. De stamgroepleider mag oefenen om tot 20 te tellen. Dat lukt aardig, want deze jongen komt al met een oplossing en poetst het weer schoon. Hoe goed zijn oplossing ook was, toch houdt deze stamgroepleider er een blauwe hand aan over. We maken er maar een grapje van en iedereen mag zien dat er gespeeld en gewerkt wordt. En hoe!!
Als deze knappe kleuter zijn werkje laat zien in de kring wanneer het spelen wordt besproken, dan vraagt hij eigenlijk zelf al of hij ‘de opstekerketting’ om mag. De ketting is nog niet zo lang geleden in onze groep gemaakt door kralen en knopen van de kinderen zelf. Hij wordt dus nu al gekoppeld aan iets fijns. Ook deze jongen vindt het fijn om even in het zonnetje gezet te worden. Een eerstejaars die net 4 jaar is geworden wil het graag bij hem omdoen en geeft hem een opsteker: ¨Ik vind dat je het heel knap hebt gemaakt!¨. De sfeer is goed in de groep.
Na het buitenspelen in onze prachtige kleutertuin komen sommige kleuters met de modder tot aan de knieën terug in het binnendeel. Sommigen nog helemaal schoon, omdat ze vooral geobserveerd hebben en voorzichtig op een fiets zijn gestapt om de gebaande paden te volgen die de ouderejaars al vele malen hebben gefietst en gerend. Dit verschil mag er zijn. In het binnendeel wordt het fruit gegeten in een kring. De kinderen van de middenbouw gaan naar buiten, gelukkig kunnen wij ze zien spelen door de grote raampartij. De bubbels zorgen voor een afstand en die past niet goed op onze Jenaplanschool. Dit momentje is dus vooral ook even fijn om de middenbouwers te volgen. Er barst een flinke regenbui boven ons los. Wij zitten droog, onder een kunststof golfplaten dak dat het geluid van de regen prachtig kan doorlaten. Een intense beleving en die dus misschien juist in deze tijd meer dan ooit binnenkomt! Door diezelfde raampartij zien we de lucht veranderen van blauw naar grijs en andersom. Het natuurlijk bewegen dat buiten op het programma stond, valt in het water, maar in het binnendeel kun je natuurlijk ook gymmen.
Op het Mooiste Blauw kunnen de kinderen de seizoenen zo wel van heel dichtbij meemaken. In februari was de sneeuw nog het grootste cadeautje van de natuur, afgelopen week was de harde wind ook iets leuks om mee te spelen buiten. Met een plastic tas in allerlei soorten en maten vingen de kleuters de wind en werd er flink achter de vliegende tassen aan gerend. Dat maart zijn staart roert is helemaal zo gek nog niet! Je hoeft een kleuter niet uit te leggen of voor te doen wat hij of zij met water en zand kan doen. Dit gaat natuurlijk vanzelf! Die modder droogt trouwens ook vanzelf weer op, weet ik uit ervaring en laat ze vooral maar ontdekken dat het niet fijn is om met een natte broek te moeten zitten.
De schoenen worden zelf uitgedaan en in de kluisjes gestopt. Hier en daar helpt een maatje een eerstejaars om de boel in goede banen te leiden en ook juf met de blauwe (inmiddels niet meer afgevende) hand helpt ook een… handje.
Lees en geniet mee.
Het is maandagmorgen, de Vuurvliegjes zijn binnengedruppeld en we zitten met elkaar in de kring. Het is hét moment om de dag en de week door te nemen. Het vaste dagritme geeft een kleuter houvast en vertrouwen. En eerlijk… ook voor deze stamgroepleider is deze structuur heerlijk, een mooi moment om sfeer te proeven. Hoe gaat het met de kinderen, hoe is de sfeer in de groep, hoe was het met de kinderen in het weekend en wie wil er iets belangrijks inbrengen voordat de dag echt kan beginnen? De weekendkringen anno 2021 zijn dan wel niet zo spectaculair als voorgaande jaren en zijn vooral gevuld met ¨Ik mocht mee naar de Lidl, juf!¨, ¨We zijn bij opa en oma geweest” en ¨We gingen wandelen in het bos!¨. De kinderen hebben wel wat meer overzicht in hun jonge leventje en beleven wat ze doen misschien ook wel wat intenser.
Zo ook ons gesprek over het weer. We zingen het liedje over het weer en er wordt gelachen bij het laatste zinnetje ¨Valt er regen, valt er sneeuw, of valt er hagelslag...¨ Kleuters zijn net als mijn kleuters van 15 jaar geleden gewoon hetzelfde gebleven. En dit liedje mag dan al wat ouder zijn, het blijft leuk en het geeft een mooie aanleiding om even samen het weer door te nemen. Het maken van mooie zinnen oefenen we stiekem hier ook mee. We horen: ¨Ik denk dat er vandaag natte sneeuw kan gaan vallen¨, ¨Het wordt lekker weer¨ en sommige kinderen praten in losse woorden met ¨regenboog¨ of ¨regen¨. De tweedejaars helpen met het maken van volzinnen. Een jongen wil tijdens de werkles een regenboog maken voor op het themabord van de lente. Dit werkt aanstekelijk en een eerstejaars meisje wil dat graag ook doen. De eigen inbreng staat voorop en ze gaan zelf aan de slag. De stamgroepleider kijkt vanaf een afstandje en stuurt bij als ze dit nodig hebben. Het kleurpotlood wordt ingeruild voor vetkrijt en ze willen graag met ecoline. Het tafelzeil legt de stamgroepleider klaar en verder kunnen ze alles zelf. Tot het jampotje met ecoline dus omvalt. De stamgroepleider mag oefenen om tot 20 te tellen. Dat lukt aardig, want deze jongen komt al met een oplossing en poetst het weer schoon. Hoe goed zijn oplossing ook was, toch houdt deze stamgroepleider er een blauwe hand aan over. We maken er maar een grapje van en iedereen mag zien dat er gespeeld en gewerkt wordt. En hoe!!
Als deze knappe kleuter zijn werkje laat zien in de kring wanneer het spelen wordt besproken, dan vraagt hij eigenlijk zelf al of hij ‘de opstekerketting’ om mag. De ketting is nog niet zo lang geleden in onze groep gemaakt door kralen en knopen van de kinderen zelf. Hij wordt dus nu al gekoppeld aan iets fijns. Ook deze jongen vindt het fijn om even in het zonnetje gezet te worden. Een eerstejaars die net 4 jaar is geworden wil het graag bij hem omdoen en geeft hem een opsteker: ¨Ik vind dat je het heel knap hebt gemaakt!¨. De sfeer is goed in de groep.
Na het buitenspelen in onze prachtige kleutertuin komen sommige kleuters met de modder tot aan de knieën terug in het binnendeel. Sommigen nog helemaal schoon, omdat ze vooral geobserveerd hebben en voorzichtig op een fiets zijn gestapt om de gebaande paden te volgen die de ouderejaars al vele malen hebben gefietst en gerend. Dit verschil mag er zijn. In het binnendeel wordt het fruit gegeten in een kring. De kinderen van de middenbouw gaan naar buiten, gelukkig kunnen wij ze zien spelen door de grote raampartij. De bubbels zorgen voor een afstand en die past niet goed op onze Jenaplanschool. Dit momentje is dus vooral ook even fijn om de middenbouwers te volgen. Er barst een flinke regenbui boven ons los. Wij zitten droog, onder een kunststof golfplaten dak dat het geluid van de regen prachtig kan doorlaten. Een intense beleving en die dus misschien juist in deze tijd meer dan ooit binnenkomt! Door diezelfde raampartij zien we de lucht veranderen van blauw naar grijs en andersom. Het natuurlijk bewegen dat buiten op het programma stond, valt in het water, maar in het binnendeel kun je natuurlijk ook gymmen.
Op het Mooiste Blauw kunnen de kinderen de seizoenen zo wel van heel dichtbij meemaken. In februari was de sneeuw nog het grootste cadeautje van de natuur, afgelopen week was de harde wind ook iets leuks om mee te spelen buiten. Met een plastic tas in allerlei soorten en maten vingen de kleuters de wind en werd er flink achter de vliegende tassen aan gerend. Dat maart zijn staart roert is helemaal zo gek nog niet! Je hoeft een kleuter niet uit te leggen of voor te doen wat hij of zij met water en zand kan doen. Dit gaat natuurlijk vanzelf! Die modder droogt trouwens ook vanzelf weer op, weet ik uit ervaring en laat ze vooral maar ontdekken dat het niet fijn is om met een natte broek te moeten zitten.
De schoenen worden zelf uitgedaan en in de kluisjes gestopt. Hier en daar helpt een maatje een eerstejaars om de boel in goede banen te leiden en ook juf met de blauwe (inmiddels niet meer afgevende) hand helpt ook een… handje.
'Het is zo anders, zonder jullie op Het Mooiste Blauw'
Hier een filmpje die wij samen met ons team hebben gemaakt voor alle ouders en kinderen tijdens de tweede lockdown door corona.
Het geeft je tevens een mooi inkijkje in ons mooie schoolgebouw.
Het geeft je tevens een mooi inkijkje in ons mooie schoolgebouw.